Europese prijs voor Het Parool

Sinds kort een tabloid en nu al Europa's mooiste. Het Parool heeft als regionale krant de European Newspaper Award 2004 gewonnen. 'De vormgeving heeft een uitgesproken smoel.'

Het Parool mag zich Europe's Best Designed Newspaper noemen en mag die kwalificatie een jaar lang zonder blozen als logo naast 'Het Parool' op de voorpagina zetten. En dat zal Het Parool ook doen, nog voordat de prijs volgend jaar april officieel is uitgereikt in Wenen.

In de internationale jury zat ook een Nederlander, Theo Dersjant, oud-redacteur van De Journalist en docent aan de Tilburgse journalistenschool. Hij trok zich gepast terug, toen Het Parool ter sprake kwam. ''We hadden een enorme stapel met driehonderd krantentitels voor ons, maar toen er al snel nog maar vier over waren, pikte de jury Het Parool er onmiddellijk uit wegens de helderheid en het vrolijke kleurgebruik, ook binnenin. In het jargon heet dat een lichte, 'blonde' krant. En de vormgeving had volgens de jury een uitgesproken eigen smoel. Dat is erg Nederlands: als je de masthead eraf knipt, kun je toch nog steeds zien welke krant het is, of het nou Trouw is, Het Parool of De Telegraaf. In buitenlandse ogen springt dat er echt uit. Pas later heb ik verteld dat Het Parool nog maar dit jaar de omschakeling naar tabloid heeft gemaakt. Dat maakte het enthousiasme nog groter, maar toen was al beslist wie de prijs zou krijgen.''

Lucy Prijs, chef opmaak van Het Parool: ''Het is prachtig, zo'n veer, zeker als je nog maar net begonnen bent met zo'n nieuwe krant.''

Groot pluspunt van de nieuwe vormgeving, bedacht door de beroemde Amerikaan Mario Garcia en zijn Duitse compagnon Jan Kny, is volgens Prijs de helderheid. ''Je moet een krant in de berm kunnen herkennen, terwijl je in een rijdende trein zit. Het Parool heeft dat: duidelijk, met kleurige tussenkopjes - typisch Garcia - die houvast geven. De opvallendste dingen zijn de lettertypes en de rubrieksopeningen op de linkerpagina, die de lezer de weg te wijzen. Het grappige is dat De Morgen, toevallig ook van De Persgroep, ook een prijs heeft gekregen. De Morgen is net als Het Parool een lekker gebruiksvoorwerp dat er ook goed uitziet. Een krant als Die Welt is prachtig vormgegeven, strak, maar je valt erboven in slaap van de mooiigheid. ''

Ook na de bemoeienis van Garcia, op weg naar 31 maart toen de eerste tabloid uitkwam, blijft de vormgeving veranderen. Prijs: ''Garcia zag voornamelijk naast elkaar liggende pagina's, wij zijn steeds meer in spreads gaan denken, met stukken en foto's die over de vouw heengaan. Vorige week zaterdag stond de tekening van Peter van Straaten op pagina 3 in plaats van op zijn vaste stek op pagina 2, omdat de foto zo verdeeld moest worden over de pagina's 2 en 3, dat Peter niet op de 2 paste. Maar ik heb niet het gevoel dat hij heel ongebruikelijk is verhuisd: hij staat op de spread, de pagina's 2 en 3.''

Jan Kny, de Duitse mede-ontwerper van het nieuwe Parool, is opgetogen: ''O, dat is mooi nieuws! Het belangrijkste was natuurlijk de omschakeling naar tabloid. Daarbij zijn Garcia en ik terzijde gestaan door twee van jullie eigen mensen: de hoofdredacteur en vormgever Henk Koetzier. We hebben van alles geprobeerd, ook schreeuwerige dingen, maar dat was Het Parool niet meer. We moesten iets nieuws maken, maar de geest van Het Parool behouden. Het moest een klassekrant blijven. Modern, jeugdig, maar met een geschiedenis. De broodletter is belangrijk: de chronicle, een klassieke, elegante letter. Aan de andere kant is het gebruik van foto's zeer modern. Typisch Parool: de klasse van de fotografie.''

Henk Koetzier: ''Jan Kny heeft het meest bijgedragen, hij heeft kei- en keihard gewerkt. En alles wonderbaarlijk snel: in acht sessies van een week of minder. Onze eerste versie kreeg veel kritiek op de redactie. Te rommelig en te vet, vond men. We hebben een andere kopletter gekozen, de sierlijke chronicle display. De veel dikkere knockout gebruiken we alleen nog in PS, waar hij wel goed werkt; daar staan minder koppen op een pagina. Je hebt Engelse tabloids met chocoladeletters en enorme foto's, en je hebt de deftige, ook wat saaie El País en Libération. Het Parool zoekt de gulden middenweg: aantrekkelijk en opvallend, zonder ordinair te worden.''

Hoofdredacteur Erik van Gruijthuijsen: ''Het is een genot om met iemand als Garcia te werken aan de majeure verandering van broadsheet naar wat hij noemt een classy tabloid.'' Maar hij kijkt niet alleen naar deze prijs. ''Ik kijk ook naar de Prijs voor de Dagbladjournalistiek die we dit jaar ook hebben gewonnen. Dat een redactie die op leven en dood heeft gehangen en zo gesaneerd is, de veerkracht opbrengt in één jaar tijd twee prijzen te winnen - daar ben ik ongelooflijk trots op.''

www.parool.nl